معاملات B2B و B2C چه هستند و چه تفاوت هایی دارند؟

  • خانه
  • خدمات
  • معاملات B2B و B2C چه هستند و چه تفاوت هایی دارند؟
intime-04
معاملات b2b یک نوع معامله بین مشاغل یا تجارت‌هاست. مانند ارتباط بین خرده فروشان و تولید کنندگان، و یا ارتباط بین یک عمده فروش و یک خرده فروش. معامله b2b به جای ارتباط بین شرکت‌ها و هر مصرف‌کننده به صورت جدا، به ارتباطی که بین دو کسب و کار وجود دارد، اشاره می‌کند.

مفهموم معاملات b2b:

از آنجایی که هر شرکت به قطعات و مواد اولیه برای کار خود نیاز دارد، معامله b2b یک تجارت معمول در زنجیره تامین کسب و کارها است. و هر شرکت b2b را تجربه کرده است.  و در نهایت محصول نهایی می‌تواند به هر مشتری به صورت جدا فروخته شود و از معاملات مشتری-به تجارت استفاده شود.
به طور کلی معاملات b2b در زمینه ارتباطات، به روشی که کارکنان هر شرکت می‌توانند با کارکنان شرکت دیگر در ازتباط باشند ( به طور مثال از طریق شبکت اجتماعی) اشاره می‌کند. به این ارتباط بین کارکنان دو یا چند شرکت معامله b2b یا بیزنس تو بیزنس می‌گویند.

 مثال معاملات b2b:

معاملات b2b و حساب‌های شرکتی بزرگ، برای تجارت‌های بزرگ و موفق یک امر عادی است. برای مثال سامسونگ یک تامین‌کننده اصلی برای محصولات ایفون است. شرکت اپل همچنین معاملات b2b با شرکت‌های اینتل، و پاناسونیک دارد.
معاملات b2b همچنین جز اصلی در صنعت خودرو هستند. بسیاری از قطعات استفاده شده در خودرو‌ها به طور جداگانه تهیه و ساخته می‌شودو شرکت‌ها این  قطعات را برای مونتاژ اتومبیل خریداری می‌کنند. لاستیک، باتری، لوازم الکترونیکی ،و قفل درها معمولا همگی در کارخانه‌های مختلفی ساخته شده و مستقیما به صنعت خودرو فروخته می‌شود.
ارائه دهندگان خدمات نیز همچنین در معاملات b2b سهیم هستند. شرکت های متخصص در مدیریت املاک، خانه داری و پاکسازی صنعتی، برای مثال معمولا خدمات خود را به طور اختصاصی به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند.

تجارت به مشتری  (Business-to-Consumer):

معاملات b2c به فرایند فروش محصول یا خدمت که بین شرکت و مشتری به صورت مستقیم درجریان است، اشاره می‌کند. به اکثر کسب و کارهایی که مستقیم به مصرف کنندگان محصول خود را می‌فروشند، می‌تواند کسب و کارهای b2c گفت.
معاملات b2c در اواخر دهه 1990 میلادی، زمانی که خورده فروشان برای فروش محصولات و خدمات خود شروع به استفاده از اینترنت کردند، رونق زیادی گرفت.
به عنوان یک مدل کسب و کار، تجارت به مشتری با تجارت به تجارت تفاوت بسیاری دارد، زیرا b2b به معاملات بین دویا چند شرکت اشاره دارد.

ویژگی های ما:

بی خطر

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ

رشد کسب و کار

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ

مفهوم b2c:

 

معاملات b2c از محبوب‌ترین و مشهورترین مدل‌های فروش است. ایده معاملات b2c اولین بار توسط مایکل آلدریچ در سال 1979 میلادی استفاده شد، که از تلویزیون به عنوان رسانه اصلی برای ارتباط با مصرف کنندگان استفاده کرد.
معاملات b2c در اصل به طور سنتی به خرید در بازار اشاره دارد به طور مثال، غذا خوردن در رستوران، فیلم دیدن و…. اگرچه، با پیشرفت اینترنت یک ورژن جدید از معاملات b2c به عنوان تجارت الکترونیک، یا فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت ایجاد شد.
هر شرکتی که بر روی معاملات b2c متکی است، باید رابطه خوبی را با مشتریانش برقرار کند. برخلاف معاملات b2b، که فعالیت‌های آن‌ها برای نشان دادن ارش محصول یا خدمتشان است، شرکت‌هایی که از معاملات b2c استفاده می‌کنند باید پاسخ عاطفی مشتریان را نیز در نظر گرفته و آن را جذب کنند.

b2c در دنیای دیجیتال:

به طور معمول 5 نوع مدل معامله آنلاین b2c برای کسب و کارهایی که از اینترنت برای جذب مشتری استفاده می‌کنند وجود دارد.
  1. فروشندگان مستقیم: در این مدل، که یکی از رایج‌ترین مدل‌های معامله است، مشتریان کالا را مستقیم از خرده فروشان می‌خرند. این مدل شامل کسب و کارهای کوچک یا تولیدکنندگان، یا نسخه‌های آنلاین فروشگاه‌های بزرگ که محصولات تولید کنندگان مختلف را می‌فروشند.
  2. واسطه‌های آنلاین: این افراد در واقع کسانی هستند که خودشان تولید کننده محصولی نیستند، بلکه خریداران را با تولیدکنندگان وصل می‌کنند. سایت‎هایی مانند Expedia ، Trivago و Etsy در این گروه قرار می‌گیرند.
  3. تبلیغات مبتنی بر b2c: این مدل با استفاده از نسخه آنلاین سایت‌ها بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند. در نوبت خود این بازدیدکنندگان با تبلیغات دیجیتال و آنلاین روبرو می‌شوند. در اصل مقدار زیادی از ترافیک سایت برای تبلیغات، که خدمت و محصول را می‌فروشد، استفاده می‌شود.
  4. مبتنی بر جامعه: سایتی مانند فیسبوک، که توسط یک جامعه آنلاین بر اساس علایق مشترک، به بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد که محصولات خود را به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. وبسایت‌ها بر اساس اطلاعات جمعیتی و موقعیت جغرافیایی کاربران تبلیغات هدف را به آن‌ها نشان می‌دهد.
  5. مبتنی بر هزینه: سایت‌های مثل نتفلیکس که با مشتریان مستقیم درارتباط هستند،و برای استفاده از محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهنداز مشتریان هزینه دریافت می‌کنند. این سایت‌ها همچنین می‌توانند، در حالیکه برای اکثر خدمات خود هزینه دریافت می‌کنند، بعضی از خدمات را به طور رایگان و محدود در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

تفاوت معاملات تجارت به مشتری (b2c) با معاملات تجارت به تجارت (b2b)

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، تجارت به مشتری (b2c) با تجارت به تجارت (b2b) متفاوت است. در حالیکه مشتریان محصول را برای استفاده شخصی خود می‌خردند، کسب و کارها محصولات را برای استفاده در شرکت و تجارت خود خریداری می‌کنند.خرید محصولات بزرگ مانند، تجهزیات اصلی یک کارخانه، معولا نیازمند گرفتن مجوز از کسانی که کسب و کار را اداره می‌کنند است. که همین موضوع خرید برای کمپانی‌ها یا کسب و کارهارا به شدت پیچیده تر از خرید شخصی می‌کند.
بر خلاف معاملات b2c، ساختار قیمت گذاری در معاملات b2b متفاوت است. در مدل b2c مشتریان معمولا هزینه یکسانی را برای یک محصول مشابه پرداخت می‌کنند. اگرچه در معاملات b2b هزینه‌ها معمولا یکسان نیستند. در اصل کسب و کارها معمولا بر سر قیمت مذاکره می‌کنند.

سوال متداول:

عضو تیم:

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X