استارتاپ ناب (lean startup) چیست؟

intime-01

استارتاپ لین یا ناب روشی است که برای پیدا کردن کمپانی های جدید یا معرفی محصولی جدید از طرف یک کمپانی استفاده می‌شود. روش استارتاپ ناب(Lean) از محصولاتی که مصرف کنندگان قبلاً علاقه به آنان را نشان داده اند  حمایت می کند. تا به محض راه اندازی محصول، بازار فروش آن از قبل وجود داشته باشد. برخلاف توسعه محصول و پس از آن امید داشتن به پیدایش تقاضا برای آن.

جذب مصرف کننده

با استفاده از اصول استارتاپ  ناب، توسعه دهندگان محصول می توانند علاقه مصرف کننده را به محصول اندازه گیری کنند. و نیاز به نحوه تغییر محصول را تعیین کنند. این فرآیند یادگیری معتبر نامیده می شود. و می توان از آن برای جلوگیری از استفاده غیرضروری از منابع در ایجاد و توسعه محصول استفاده کرد.

از طریق اصول استارتاپ ناب، اگر ایده ای شکست بخورد، جای آهسته و گران شکست خوردن، سریع و ارزان شکست میخورد.  به این موضوع اصطلاحا “شکست سریع” میگویم.

روش استارت ناب توسط کارآفرین آمریکایی اریک ریس، بنیانگذار و مدیر عامل بورس بلند مدت سهام (LTSE) توسعه داده شد. وی این روش را در كتاب پرفروش خود، “استارتاپ ناب” ، كه به 30 زبان ترجمه شده است، به طور كامل توضیح می دهد.

استارت آپ ناب در مقابل مشاغل سنتی

روش استخدام در استارتاپ ناب، همچنین از مدل تجارت سنتی متمایز است. استارتاپ های ناب کارگرانی را استخدام می کنند که می توانند سریع یاد بگیرند، سازگار شوند و کار کنند در حالی که مشاغل سنتی براساس تجربه و توانایی کارگران را استخدام می کنند. استارت آپ های ناب همچنین از معیارهای مختلف گزارشگری مالی استفاده می کنند؛ آنها به جای تمرکز بر درآمدها، ترازنامه ها و صورت های جریان نقدی، بر روی هزینه خرید مشتری، ارزش مشتری در طول زندگی ، نرخ ریزش مشتری و تمرکز می کنند.

شرایط لازم برای استارتاپ ناب

 

روش استارتاپ ناب، آزمایش را با ارزش تر از برنامه ریزی دقیق می داند. برنامه های تجاری پنج ساله که بر اساس اتفاقات ناشناخته ساخته شده‌اند، اتلاف وقت محسوب می شوند. واکنش مشتری در درجه اول قرار دارد.

به جای برنامه های تجاری، استارت آپ های ناب از یک مدل کسب و کار مبتنی بر فرضیه هایی که به سرعت آزمایش می شوند استفاده می کنند. قبل از اقدام نیازی به تکمیل داده ها نیست. فقط باید کافی باشند. وقتی مشتری ها آنطور که می خواهند عکس العمل نشان نمی دهند. استارت آپ سریعاً تنظیم می شود. تا تلفات خود را محدود کرده و به کالاهایی که مصرف کنندگان می خواهند بازگردد. شکست یک قاعده است و نه یک استثنا.

کارآفرینانی که از این روش پیروی می کنند، فرضیه های خود را با تعامل با مشتریان، خریداران و شرکای بالقوه آزمایش می کنند. تا واکنش های خود را در مورد ویژگی های محصول، قیمت گذاری، توزیع و جذب مشتری اندازه گیری کنند. با کسب اطلاعات، کارآفرینان تنظیمات کوچکی به نام ” تکرار در محصولات” ایجاد می کنند و با تنظیمات بزرگی به نام “محوری” (pivot)، هرگونه نگرانی عمده را برطرف می کند. این مرحله آزمایش ممکن است منجر به تغییر مشتری هدف یا اصلاح محصول برای ارائه خدمات بهتر به مشتری فعلی شود. در روش استارتاپ ناب ابتدا مشکلی را شناسایی می کند که باید حل شود.

سوال متداول:

عضو تیم:

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X