هم بنیان گذار چه کسانی هستند؟ 5 ویژگی برای انتخاب هم بنیان گذار

هم بنیان گذار چه کسی است؟

همگی ما کلمه ” بنیان گذار” و ” هم- بنیان گذار” را شنیده ایم. اما این کلمات در واقع به چه معنا هستند؟ تفاوت بین این دو کلمه چیست؟ و چطور می‌توان یک بنیان گذار و هم بنیان گذار خوب پیدا کرد؟

در این مقاله ما به سوالات بالا جواب داده و تمام اطلاعات مورد نیاز برای بنیان گذاران و هم بنیان گذاران را به شما می دهیم.

بنیان گذار کیست؟

بنیان گذار کسی است که به یک ایده می‌رسد و آن ایده را به یک کسب و کار یا استارتاپ تبدیل می‌کند. بنیان گذاران می توانند یک کسب و کار را خودش و یا با کمک کسی راه اندازی کند.

هم بنیان گذار کیست؟

اگر بنیان گذار برای راه اندازی کسب و کار از کسی کمک بگیرد، به آن شخص هم بنیان گذار می‌گویند. هم بنیان گذار به این دلیل استفاده می‌شود که ارزش یکسانی را برای کسانی که استارتاپ را با هم راه اندازی می‌کند، ایجاد کند.

هم بنیان گذار می‌تواند از اول راه استارتاپ را همراهی کند. و یا در مراحل اولیه به دلیل داشتن مهارت های مختلف از طریق بنیان گذار وارد شوند. برای مثال، ممکن است بنیان گذار مهارت طراحی را داشته باشد، ولی مهارت مهندسی را نداشته باشد. در این مواقع، وارد کردن یک هم بنیان گذار که مهارت های لازم را داشته باشد کمک بسیار زیادی به استارتاپ خواهد کرد.

تفاوت بین بنیان گذار و مدیر عمل چیست؟

“اصطلاح” بنیان گذار “رابطه شما با تاریخچه کسب و کار را توصیف می کند. اصطلاح “مدیر عامل” در مورد موقعیت شما در سلسله مراتب سازمان فعلی است. برخی از بنیان گذاران، حداقل برای مدتی مدیر عامل استارتاپشان خواهند بود.

پیتری به تفاوت دیگری بین “مدیر عامل” و “بنیانگذار” اشاره می کند – یکی عنوان دائمی است، در حالی که دیگری نه.

تفاوت بنیانگذار و عضو مؤسس (کارمندانی که از ابتدا وارد می شوند):

مؤسسان مشاغل را ایجاد می کنند. آنها بیشترین ریسک را می کنند، و اغلب با بودجه شخصی خود شرکت را به کار می اندازند و ساعتها دیوانه وار کار می کنند تا استارتاپ را از زمین بلند کنند.

یک عضو مؤسس ممکن است احساس یک بنیانگذار را داشته باشد و مسئولانه و حتی دیوانه وار با حقوق کم به نفع شرکت کار کند اما با بنیانگذار متفاوت است زیرا منافع خود را فدای منافع شرکت نخواهد کرد و سهام او با سهام بنیانگذار متفاوت است.

ویژگی‌های یک هم بنیان‌گذار مناسب

راه‌اندازی یک استارتاپ، چالش‌های متفاوتی را در مسیر شما قرار می‌دهد. یکی از این چالش‌ها یافتن مناسب است. یافتن فرد مناسب همیشه ساده نخواهد بود. در ادامه با برخی از ویژگی‌های کلیدی یک شریک استارتاپی آشنا می‌شوید.

  • مکمل نقاط ضعف شما باشد

درست مانند هر رابطه دیگری، زمانی که طرف مقابل یک توانایی یا یک ویژگی منحصر به فرد را به همراه می‌آورد و ایده شما را تکمیل و از شما حمایت می‌کند. هر دو سوی رابطه بهترین ویژگی‌های فردی خود را بروز می‌دهند. ممکن است نقطه قوت شما، نقطه ضعف او را برطرف کند یا برعکس. ابتدا باید نقطه قوت خود را بشناسید تا نقش خود را در شراکت تعیین کنید. زمانی که شرح فعالیت ها از ابتدا مشخص شده باشد در طی انجام کار با مشکلی روبرو نخواهید شد. اگر در تصمیم گیر‌ی با مشکل روبرو می‌شوید بهتر است در انتخاب شریک استارتاپی خود به دنبال فردی باشید که همواره از نقطه‌نظر متفاوتی به مسائل می‌نگرد. به این ترتیب هر دوی شما خود را در معرض چالش جدیدی قرار می‌دهید و جهان را از زاویه شریک استارتاپی خود مشاهده خواهید کرد.

  • شیفته آموختن باشد

یک کوفاندر فوق‌العاده فردی است که به خوبی می‌داند باید نکات بیشتری را بیاموزد. این نگرش در کنار میل به آموختن فرد را در مسیر درست پیش می‌برد. در واقع برخورداری از یک شریک استارتاپی که اهمیت رشد و بالندگی مداوم را درک می‌کند، امتیاز بسیار ارزشمندی است. استارتاپ‌ها، برای چنین افرادی ساخته شده‌اند؛ افرادی که آماده آموختن هستند و تجارت را به مرحله‌ای می‌رسانند که برای هر دو نفر آنها غیر ممکن به نظرمی رسیده‌است.

  • شور و اشتیاق مشترک

درست است که یافتن یک هم بنیان‌گذار که دارای منابع مالی قابل توجهی باشد یک مزیت به شمار می‌رود؛ اما یافتن شریک استارتاپی که انگیزه، شور و هدف شما را به خوبی درک کند به مراتب دشوارتر و ارزشمندتر است. شما برای راه‌اندازی استارتاپ، دلیل موجهی دارید و غالبا بهترین راه برای یافتن کوفاندر، پیداکردن شریکی است که ایده مشابهی را در سر می‌پروراند.

  • توانایی انطباق

داشتن یک شریک استارتاپی که به صورت مستقل به مسائل می‌اندیشد و راهکار مناسبی را برای تغییر شرایط پیشنهاد می‌دهد، بسیار ارزشمند است. تجارت‌ها مملو از اتفاقات پیش‌بینی نشده است. به دنبال کسی باشید که پس از کمی تلاش خسته نشود و در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز از انعطاف بالایی برخوردار باشد. از این گذشته شریک استارتاپی شما باید وظایف کوچک را نیز به خوبی به انجام برساند. چنین فردی نه‌تنها تجارت را به جلو هدایت می‌کند بلکه آنچنان متواضع است که در مواقع ضروری تلفن‌ها را نیز جواب می‌دهد و سطل زباله را نیز خالی می‌کند، از همه مهم‌تر در حین انجام این کارها نیز لبخند می‌زند.

  • صداقت و درستکاری

زمانی که صحبت از مالکیت به میان می‌آید، راه‌های زیادی برای برداشتن پول و دروغ گفتن وجود دارد. گذشته از این‌ها، برخی رفتارها که هیچ ارتباطی با موضوعات مادی ندارد نیز اعتبار و ارزش‌های تجارت را زیر سوال می‌برند. این اشتباهات ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه تجارت شما وارد می‌کنند. در جستجوی کوفاندر به دنبال فردی باشید که با شما صادق باشد. سپس بدون هیچ انتظاری شما هم با او صادق باشید. در آخر به یاد داشته باشید یافتن یک شریک استارتاپی تنها محدود به شناسایی مهارت‌ها محدود نمی‌شود. بلکه شما باید خصوصیات شخصیتی او را نیز در نظر داشته باشید.

تفاوت هم بنیانگذار با سرمایه گذار چیست؟

در دنیای ما، یک شریک تجاری شخصی است که به شما در پیشبرد شرکت کمک می کند. این بدان معناست که آنها با پیشبرد کسب و کار در حال ایجاد ارزش هستند. آیا آنها برای انجام این کار نیاز دارند که هر روز در این حرفه کار کنند؟ نه لزوماً

هنگامی که در حال راه اندازی یک استارتاپ هستید. یا حتی اگر فعالیت شما در حال فعالیت است، ممکن است یک “شریک” داشته باشید. مهمترین سوالی که در مورد آنها پرسیده می شود این است که آنها چگونه به تجارت کمک خواهند کرد. اگر کسی تمایلی به کمک به پیشبرد شرکت ندارد یا مهارت لازم برای این کار را ندارد، بهتر است نقش او را در شرکت به عنوان یکی از سرمایه گذاران در نظر بگیرید. اگر آنها می توانند به پیشرفت کار شما کمک کنند، بهتر است به آنها به عنوان یک شریک نگاه کنید. هر دو می توانند برای یک تجارت مفید باشند ، فقط مهم است که شما و آنها نقش آنها را درک کنید.

خوب فرقش چیست؟ یک سرمایه گذار با این امید که سود این سرمایه را بدست آورند، پول خود را برای سرمایه گذاری می گذارد. آنها در یک نقش منفعل نشسته و به شما امکان می دهند عملیات روزمره را انجام دهید. آنها ممکن است گاه به گاه در مورد نحوه انجام سرمایه گذاری به روز شوند. آنها کاملاً حق دارند بدانند که آیا پولشان به خوبی استفاده می شود یا سرمایه گذاری آنها رو به رشد است. به یاد داشته باشید، بدون این پول، شما توانایی ایجاد تجارت را ندارید.

این یک مسئله اساسی است که می تواند شرکت شما را به وجود آورد یا از بین ببرد. زیرا این امر بر همه جنبه های کسب و کار تأثیر می گذارد. و عواقبی را برای کل طول عمر آن به دنبال خواهد داشت. بنابراین مهم است که خود را برای موفقیت تنظیم کنید.

نتیجه گیری:

بطوری کلی در راه اندازی یک استارتاپ  تا رسیدن آن به موفقیت افراد متعددی با سمت ها و نقش های متفاوتی ایفای نقش می کنند. عده ای به عنوان بنیانگذار، عده ای با عنوان کارمند و اعضای مؤسس و عده ای با عنوان سرمایه گذار، درصورتی یک استارتاپ می تواند به اوج موفقیت خود برسد که این نقش ها بدرستی با افراد مناسب درکنار هم قرار بگیرند. و همگی برای یک هدف یعنی پیشبرد و موفقیت کسب و کار تلاش نمایند.

منبع: startups

پست قبلی
پست جدیدتر

پیام بگذارید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X